Wednesday, October 4, 2017

Matemàtica, aplicacions per a la vida, aprenentatge i creativitat

Matemàtica a l'escola, ¿divertida o avorrida?


La Matemàtica és una de les disciplines més útils en l'aprenentatge, i no és exageració dir que és la reina de les matèries educatives. Sense la Matemàtica no es poden desenvolupar els models i teories de les ciències bàsiques; sense la matemàtica no són possibles les aplicacions en electricitat i electrònica; sense la matemàtica no hi ha finances ni comerç; sense la Matemàtica no hi ha Big data i tot el que s'associa a Internet. Un ésser viu i complex es manté ferm perquè té uneix esquelet que serveix de suport a tots els òrgans vitals, una ciència es manté ferm i desenvolupa perquè es recolza en la Matemàtica.


Gauss. "La Matemàtica és la reina de les ciències ..."

Actualment, el desig tota societat és aconseguir el desenvolupament en tot àmbit (social, econòmic, tecnològic). Els països en què es promou l'educació matemàtica, assoleixen la creació d'un pensament abstracte que facilita la creació, desenvolupament i aplicació de la ciència i tecnologia. Un país amb pensament abstracte ven productes amb component coneixement científic i tecnològic inclosos, a preus molt alts, milers o milions de dòlars. Un país on no es promou el pensament abstracte, és un país concret, en el qual només es percep, entén i controla el que és accessible als sentits; un país on no es crea ni desenvolupa ciència ni tecnologia; per això, li resulta natural només vendre pedres per uns quants dòlars. En el balanç econòmic, resulta clar que un país abstracte sigui el guanyador.


A les escoles bàsiques i la universitat, l'ensenyament de la Matemàtica pot ser fàcil o difícil. Com?

La Matemàtica és el més difícil d'ensenyar quan s'usen mètodes inadequats, obsolets, no hi creativitat ni convicció en els professors. La repetició dels llibres, la transcripció o còpia literal del llibre a la pissarra i d'aquesta a un quadern és una activitat rutinària i estesa que no convé a ningú. Ningú aprèn matemàtica copiant una fórmula sense saber quina és la utilitat o contingut; ningú posa atenció ni té interès a aprendre una teoria matemàtica per a la que no troba utilitat. Si algú aprova un curs sense aprendre, la deshonestedat treu el cap els seus nassos i ja poden imaginar per què s'aprova el curs d'Algebra a l'escola bàsica algú que no pot resoldre una equació de primer grau amb una incògnita; perquè es gradua d'arquitecte algú que no pot usar el teorema de Pitàgores. L'escola, la societat, els estudiants estan condemnats al fracàs i la mediocritat.


El més trist d'aquesta situació és que els estudiants perden l'oportunitat de descobrir i explorar aquest món meravellós de la Matemàtica.
La MATEMÀTICA és l'assignatura més fàcil i divertida per ensenyar i aprendre quan s'usen mètodes innovadors, creatius, s'associa el contingut matemàtic amb la realitat, es treballa en equip (aprenentatge cooperatiu); existeix convicció, actualització i evolució contínua en els MESTRES. Al final, l'experiència de l'aprenentatge és positiva i enriquidora per a tots dos, mestre i alumne.



¿Perquè no completar l'ús de textos convencionals amb la lectura i aplicació d'obres com les de Yakov Perelman, Martin Gardner, Magnus Enzensberger i molts més? Vostè tria.






A la pàgina web es mostra una iniciativa que promou l'ocupació creativa de la Matemàtica a l'Escola. No és l'única, però cal tenir en compte per crear o adaptar el que sigui millor per a la realitat pròpia.
http://www.educavox.fr/formation/les-ressources/usages-creatifs-du-numerique-pour-l-apprentissage-au-xxie-siecle





No comments:

Post a Comment