Matemàtica a l'escola, ¿divertida o avorrida?
La Matemàtica és una de les
disciplines més útils en l'aprenentatge, i no és exageració dir que és la reina de les matèries educatives. Sense
la Matemàtica no es poden desenvolupar els models i teories de les ciències
bàsiques; sense la matemàtica no són possibles les aplicacions en electricitat
i electrònica; sense la matemàtica no hi ha finances ni comerç; sense la
Matemàtica no hi ha Big data i tot el que s'associa a Internet. Un ésser viu i
complex es manté ferm perquè té uneix esquelet que serveix de suport a tots els
òrgans vitals, una ciència es manté ferm i desenvolupa perquè es recolza en la Matemàtica.
Gauss. "La Matemàtica és la
reina de les ciències ..."
Actualment, el desig tota
societat és aconseguir el desenvolupament en tot àmbit (social, econòmic,
tecnològic). Els països en què es promou l'educació matemàtica, assoleixen la
creació d'un pensament abstracte que facilita la creació, desenvolupament i
aplicació de la ciència i tecnologia. Un país amb pensament abstracte ven
productes amb component coneixement científic i tecnològic inclosos, a preus
molt alts, milers o milions de dòlars. Un país on no es promou el pensament
abstracte, és un país concret, en el qual només es percep, entén i controla el
que és accessible als sentits; un país on no es crea ni desenvolupa ciència ni
tecnologia; per això, li resulta natural només vendre pedres per uns quants
dòlars. En el balanç econòmic, resulta clar que un país abstracte sigui el
guanyador.
A les escoles bàsiques i la
universitat, l'ensenyament de la Matemàtica pot ser fàcil o difícil. Com?
La Matemàtica és el més difícil
d'ensenyar quan s'usen mètodes inadequats, obsolets, no hi creativitat ni
convicció en els professors. La repetició dels llibres, la transcripció o còpia
literal del llibre a la pissarra i d'aquesta a un quadern és una activitat
rutinària i estesa que no convé a ningú. Ningú aprèn matemàtica copiant una
fórmula sense saber quina és la utilitat o contingut; ningú posa atenció ni té
interès a aprendre una teoria matemàtica per a la que no troba utilitat. Si
algú aprova un curs sense aprendre, la deshonestedat treu el cap els seus
nassos i ja poden imaginar per què s'aprova el curs d'Algebra a l'escola bàsica
algú que no pot resoldre una equació de primer grau amb una incògnita; perquè
es gradua d'arquitecte algú que no pot usar el teorema de Pitàgores. L'escola,
la societat, els estudiants estan condemnats al fracàs i la mediocritat.
El més trist d'aquesta situació
és que els estudiants perden l'oportunitat de descobrir i explorar aquest món
meravellós de la Matemàtica.
La MATEMÀTICA és l'assignatura
més fàcil i divertida per ensenyar i aprendre quan s'usen mètodes innovadors,
creatius, s'associa el contingut matemàtic amb la realitat, es treballa en
equip (aprenentatge cooperatiu); existeix convicció, actualització i evolució
contínua en els MESTRES. Al final, l'experiència de l'aprenentatge és positiva
i enriquidora per a tots dos, mestre i alumne.
¿Perquè no completar l'ús de
textos convencionals amb la lectura i aplicació d'obres com les de Yakov
Perelman, Martin Gardner, Magnus Enzensberger i molts més? Vostè tria.
A la pàgina web es mostra una
iniciativa que promou l'ocupació creativa de la Matemàtica a l'Escola. No és
l'única, però cal tenir en compte per crear o adaptar el que sigui millor per a
la realitat pròpia.
http://www.educavox.fr/formation/les-ressources/usages-creatifs-du-numerique-pour-l-apprentissage-au-xxie-siecle
No comments:
Post a Comment