Matematik di sekolah, menyeronokkan atau membosankan?
Matematik adalah salah satu
daripada disiplin yang paling berguna dalam pembelajaran, dan tidak berlebihan
untuk mengatakan bahawa ia adalah ratu subjek pendidikan. Tanpa matematik model
dan teori sains asas tidak dapat dibangunkan; tanpa matematik, aplikasi dalam
elektrik dan elektronik tidak mungkin; tanpa matematik tidak ada kewangan atau
perdagangan; tanpa Matematik tidak ada Data Besar dan semua yang dikaitkan
dengan Internet. Makhluk hidup dan kompleks berdiri teguh kerana ia mempunyai
rangka yang menyokong semua organ penting, sains berdiri teguh dan berkembang
kerana bergantung pada matematik.
Gauss. "Matematik adalah ratu sains ..."
Pada masa ini, keinginan setiap
masyarakat adalah untuk mencapai pembangunan dalam semua bidang (sosial,
ekonomi, teknologi). Negara-negara di mana pendidikan matematik dipromosikan
mencapai penciptaan pemikiran abstrak yang memudahkan penciptaan, pembangunan
dan penerapan sains dan teknologi. Negara dengan pemikiran abstrak menjual
produk dengan komponen pengetahuan saintifik dan teknologi termasuk, pada harga
yang sangat tinggi, ribuan atau jutaan dolar. Negara di mana pemikiran abstrak
tidak dipromosikan, adalah negara tertentu, di mana hanya apa yang dapat
diakses oleh deria yang dilihat, difahami dan dikendalikan; sebuah negara di
mana sains dan teknologi tidak dicipta atau dibangunkan; oleh itu, ia hanya
semulajadi untuk menjual batu untuk beberapa dolar. Dalam keseimbangan ekonomi,
jelas bahawa sebuah negara yang abstrak adalah pemenang.
Di sekolah asas dan universiti,
pengajaran matematik boleh menjadi mudah atau sukar. Bagaimana?
Matematik adalah yang paling
sukar untuk mengajar apabila menggunakan kaedah yang tidak sesuai, usang, tidak
ada kreativiti atau keyakinan dalam guru. Pengulangan buku, transkripsi literal
atau salinan buku ke papan hitam dan dari buku itu ke buku nota adalah aktiviti
rutin dan meluas yang tidak sesuai untuk sesiapa pun. Tidak seorang pun belajar
matematik dengan menyalin formula tanpa mengetahui apa utiliti atau
kandungannya; tiada siapa yang memberi perhatian atau berminat untuk
mempelajari teori matematik yang mana ia tidak dapat mencari utiliti. Sekiranya
seseorang meluluskan kursus tanpa belajar, kecurangan akan meresap hidungnya
dan anda boleh bayangkan mengapa meluluskan kursus Algebra di sekolah rendah
seseorang yang tidak dapat menyelesaikan persamaan darjah pertama dengan yang
tidak diketahui; kerana salah seorang graduan dari arkitek yang tidak boleh
menggunakan teorem Pythagoras. Sekolah, masyarakat, pelajar ditakdirkan untuk
kegagalan dan kesederhanaan.
Perkara yang paling menyedihkan
mengenai keadaan ini adalah bahawa para pelajar terlepas peluang untuk menemui
dan meneroka dunia Matematik yang indah ini.
MATHEMATICS adalah subjek yang
paling mudah dan termudah untuk mengajar dan belajar apabila menggunakan
inovatif, kaedah kreatif, kandungan matematik dikaitkan dengan realiti, kerja
berpasukan (pembelajaran koperasi); terdapat keyakinan, pengemaskinian dan
evolusi berterusan dalam MAESTROS. Pada akhirnya, pengalaman pembelajaran
adalah positif dan memperkayakan kedua-dua guru dan pelajar.
Mengapa tidak menyelesaikan penggunaan
teks konvensional dengan bacaan dan aplikasi kerja seperti Yakov Perelman,
Martin Gardner, Magnus Enzensberger dan banyak lagi? Anda pilih.
Laman web ini menunjukkan
inisiatif yang menggalakkan penggunaan kreatif Matematik di Sekolah. Ia bukan
satu-satunya, tetapi ia mesti diambil kira untuk membuat atau menyesuaikan apa
yang terbaik untuk realiti itu sendiri.
http://www.educavox.fr/formation/les-ressources/usages-creatifs-du-numerique-pour-l-apprentissage-au-xxie-siecle
No comments:
Post a Comment