Wednesday, October 4, 2017

Matematik, aplikasi untuk kehidupan, pembelajaran dan kreativiti

Matematik di sekolah, menyeronokkan atau membosankan?


Matematik adalah salah satu daripada disiplin yang paling berguna dalam pembelajaran, dan tidak berlebihan untuk mengatakan bahawa ia adalah ratu subjek pendidikan. Tanpa matematik model dan teori sains asas tidak dapat dibangunkan; tanpa matematik, aplikasi dalam elektrik dan elektronik tidak mungkin; tanpa matematik tidak ada kewangan atau perdagangan; tanpa Matematik tidak ada Data Besar dan semua yang dikaitkan dengan Internet. Makhluk hidup dan kompleks berdiri teguh kerana ia mempunyai rangka yang menyokong semua organ penting, sains berdiri teguh dan berkembang kerana bergantung pada matematik.


Gauss. "Matematik adalah ratu sains ..."

Pada masa ini, keinginan setiap masyarakat adalah untuk mencapai pembangunan dalam semua bidang (sosial, ekonomi, teknologi). Negara-negara di mana pendidikan matematik dipromosikan mencapai penciptaan pemikiran abstrak yang memudahkan penciptaan, pembangunan dan penerapan sains dan teknologi. Negara dengan pemikiran abstrak menjual produk dengan komponen pengetahuan saintifik dan teknologi termasuk, pada harga yang sangat tinggi, ribuan atau jutaan dolar. Negara di mana pemikiran abstrak tidak dipromosikan, adalah negara tertentu, di mana hanya apa yang dapat diakses oleh deria yang dilihat, difahami dan dikendalikan; sebuah negara di mana sains dan teknologi tidak dicipta atau dibangunkan; oleh itu, ia hanya semulajadi untuk menjual batu untuk beberapa dolar. Dalam keseimbangan ekonomi, jelas bahawa sebuah negara yang abstrak adalah pemenang.

Di sekolah asas dan universiti, pengajaran matematik boleh menjadi mudah atau sukar. Bagaimana?


Matematik adalah yang paling sukar untuk mengajar apabila menggunakan kaedah yang tidak sesuai, usang, tidak ada kreativiti atau keyakinan dalam guru. Pengulangan buku, transkripsi literal atau salinan buku ke papan hitam dan dari buku itu ke buku nota adalah aktiviti rutin dan meluas yang tidak sesuai untuk sesiapa pun. Tidak seorang pun belajar matematik dengan menyalin formula tanpa mengetahui apa utiliti atau kandungannya; tiada siapa yang memberi perhatian atau berminat untuk mempelajari teori matematik yang mana ia tidak dapat mencari utiliti. Sekiranya seseorang meluluskan kursus tanpa belajar, kecurangan akan meresap hidungnya dan anda boleh bayangkan mengapa meluluskan kursus Algebra di sekolah rendah seseorang yang tidak dapat menyelesaikan persamaan darjah pertama dengan yang tidak diketahui; kerana salah seorang graduan dari arkitek yang tidak boleh menggunakan teorem Pythagoras. Sekolah, masyarakat, pelajar ditakdirkan untuk kegagalan dan kesederhanaan.


Perkara yang paling menyedihkan mengenai keadaan ini adalah bahawa para pelajar terlepas peluang untuk menemui dan meneroka dunia Matematik yang indah ini.
MATHEMATICS adalah subjek yang paling mudah dan termudah untuk mengajar dan belajar apabila menggunakan inovatif, kaedah kreatif, kandungan matematik dikaitkan dengan realiti, kerja berpasukan (pembelajaran koperasi); terdapat keyakinan, pengemaskinian dan evolusi berterusan dalam MAESTROS. Pada akhirnya, pengalaman pembelajaran adalah positif dan memperkayakan kedua-dua guru dan pelajar.


Mengapa tidak menyelesaikan penggunaan teks konvensional dengan bacaan dan aplikasi kerja seperti Yakov Perelman, Martin Gardner, Magnus Enzensberger dan banyak lagi? Anda pilih.







Laman web ini menunjukkan inisiatif yang menggalakkan penggunaan kreatif Matematik di Sekolah. Ia bukan satu-satunya, tetapi ia mesti diambil kira untuk membuat atau menyesuaikan apa yang terbaik untuk realiti itu sendiri.

http://www.educavox.fr/formation/les-ressources/usages-creatifs-du-numerique-pour-l-apprentissage-au-xxie-siecle





No comments:

Post a Comment