Matematik i skolan, kul eller tråkig?
Matematik är en av de mest
användbara lärdomarna, och det är ingen överdrift att säga att det är
drottningen av utbildningsämnen. Utan matematik kan grundvetenskapens modeller
och teorier inte utvecklas. utan matematik är tillämpningar inom el och
elektronik inte möjliga. utan matematik finns det ingen ekonomi eller handel;
utan matematik finns det inga stora data och allt som är kopplat till Internet.
Ett levande och komplext väsen står fast eftersom det har ett skelett som
stöder alla vitala organ, en vetenskap står fast och utvecklas eftersom den
bygger på matematik.
Gauss. "Matematik är vetenskapens drottning ..."
För närvarande är varje samhälls
önskan att uppnå utveckling på alla områden (sociala, ekonomiska och tekniska).
De länder där matematisk utbildning främjas uppnår skapandet av abstrakt
tänkande som underlättar skapande, utveckling och tillämpning av vetenskap och
teknik. Ett land med abstrakt tänkande säljer produkter med vetenskaplig och
teknisk kunskapskomponent inkluderat till mycket höga priser, tusentals
miljoner dollar. Ett land där abstrakt tänkande inte främjas är ett specifikt
land, där endast det som är tillgängligt för sinnena uppfattas, förstås och
kontrolleras. ett land där varken vetenskap eller teknik skapas eller utvecklas
Därför är det bara naturligt att sälja stenar för några dollar. I den
ekonomiska balansen är det uppenbart att ett abstrakt land är vinnaren.
I grundskolor och universitet kan
undervisning i matematik vara lätt eller svårt. Hur?
Foto 03,03A
Matematik är det svåraste att
lära ut när man använder olämpliga metoder, föråldrade, det finns ingen
kreativitet eller övertygelse i lärare. Upprepningen av böcker, bokstavlig
transkription eller kopia av boken till tavlan och från den till en
anteckningsbok är en rutinmässig och utbredd aktivitet som inte är bekväm för
någon. Ingen lär sig matematik genom att kopiera en formel utan att veta vad
verktyget eller innehållet är; ingen uppmärksammar eller är intresserad av att
lära sig en matematisk teori för vilken han inte finner någon nytta. Om någon
godkänner en kurs utan att lära sig, ökar oärligheten sina näsor och man kan
föreställa sig varför godkänna Algebra-kursen i grundskolan någon som inte kan
lösa en första graders ekvation med ett okänt; för att man är examen från en
arkitekt som inte kan använda Pythagoras teorem. Skola, samhälle, studenter är
dömda till misslyckande och medelmåttighet.
Foto 04
Det sorgligaste med den här
situationen är att studenter saknar möjlighet att upptäcka och utforska den
underbara världen av matematik.
Matematik är det enklaste och
roligaste ämnet att undervisa och lära sig när man använder innovativa,
kreativa metoder, matematiskt innehåll är förknippat med verklighet, lagarbete
(kooperativ inlärning); Det finns övertygelse, uppdatering och kontinuerlig
utveckling i MAESTROS. I slutändan är lärandeprocessen positiv och berikande
för både lärare och elev.
Foto 05
Varför inte slutföra användningen
av konventionella texter med läsning och tillämpning av verk som Yakov
Perelman, Martin Gardner, Magnus Enzensberger och många fler? Du väljer.
Bilder 06 till 08
Webbplatsen visar ett initiativ
som främjar kreativ användning av matematik i skolan. Det är inte det enda, men
det måste beaktas för att skapa eller anpassa det som är bäst för själva
verkligheten.
http://www.educavox.fr/formation/les-ressources/usages-creatifs-du-numerique-pour-l-apprentissage-au-xxie-siecle
No comments:
Post a Comment