Wednesday, October 4, 2017

Matematik, applikationer för livet, lärande och kreativitet

Matematik i skolan, kul eller tråkig?


Matematik är en av de mest användbara lärdomarna, och det är ingen överdrift att säga att det är drottningen av utbildningsämnen. Utan matematik kan grundvetenskapens modeller och teorier inte utvecklas. utan matematik är tillämpningar inom el och elektronik inte möjliga. utan matematik finns det ingen ekonomi eller handel; utan matematik finns det inga stora data och allt som är kopplat till Internet. Ett levande och komplext väsen står fast eftersom det har ett skelett som stöder alla vitala organ, en vetenskap står fast och utvecklas eftersom den bygger på matematik.


Gauss. "Matematik är vetenskapens drottning ..."

För närvarande är varje samhälls önskan att uppnå utveckling på alla områden (sociala, ekonomiska och tekniska). De länder där matematisk utbildning främjas uppnår skapandet av abstrakt tänkande som underlättar skapande, utveckling och tillämpning av vetenskap och teknik. Ett land med abstrakt tänkande säljer produkter med vetenskaplig och teknisk kunskapskomponent inkluderat till mycket höga priser, tusentals miljoner dollar. Ett land där abstrakt tänkande inte främjas är ett specifikt land, där endast det som är tillgängligt för sinnena uppfattas, förstås och kontrolleras. ett land där varken vetenskap eller teknik skapas eller utvecklas Därför är det bara naturligt att sälja stenar för några dollar. I den ekonomiska balansen är det uppenbart att ett abstrakt land är vinnaren.

I grundskolor och universitet kan undervisning i matematik vara lätt eller svårt. Hur?

Foto 03,03A

Matematik är det svåraste att lära ut när man använder olämpliga metoder, föråldrade, det finns ingen kreativitet eller övertygelse i lärare. Upprepningen av böcker, bokstavlig transkription eller kopia av boken till tavlan och från den till en anteckningsbok är en rutinmässig och utbredd aktivitet som inte är bekväm för någon. Ingen lär sig matematik genom att kopiera en formel utan att veta vad verktyget eller innehållet är; ingen uppmärksammar eller är intresserad av att lära sig en matematisk teori för vilken han inte finner någon nytta. Om någon godkänner en kurs utan att lära sig, ökar oärligheten sina näsor och man kan föreställa sig varför godkänna Algebra-kursen i grundskolan någon som inte kan lösa en första graders ekvation med ett okänt; för att man är examen från en arkitekt som inte kan använda Pythagoras teorem. Skola, samhälle, studenter är dömda till misslyckande och medelmåttighet.

Foto 04

Det sorgligaste med den här situationen är att studenter saknar möjlighet att upptäcka och utforska den underbara världen av matematik.
Matematik är det enklaste och roligaste ämnet att undervisa och lära sig när man använder innovativa, kreativa metoder, matematiskt innehåll är förknippat med verklighet, lagarbete (kooperativ inlärning); Det finns övertygelse, uppdatering och kontinuerlig utveckling i MAESTROS. I slutändan är lärandeprocessen positiv och berikande för både lärare och elev.

Foto 05

Varför inte slutföra användningen av konventionella texter med läsning och tillämpning av verk som Yakov Perelman, Martin Gardner, Magnus Enzensberger och många fler? Du väljer.

Bilder 06 till 08

Webbplatsen visar ett initiativ som främjar kreativ användning av matematik i skolan. Det är inte det enda, men det måste beaktas för att skapa eller anpassa det som är bäst för själva verkligheten.

http://www.educavox.fr/formation/les-ressources/usages-creatifs-du-numerique-pour-l-apprentissage-au-xxie-siecle





No comments:

Post a Comment